W dniu 1 lipca 2021 r. ostatecznie weszły w życie zmiany wprowadzone w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, w wyniku których komunikacja przedsiębiorców z sądem rejestrowym została w całości przeniesiona do Internetu. Tym samym, do lamusa ostatecznie odchodzą urzędowe, papierowe formularze, które od lat wykorzystywały spółki zgłaszające do sądu wnioski o rejestrację lub zmianę wpisu.
Zgodnie z art. 19 ust. 2 uKRS: „Wnioski dotyczące podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców składa się wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.” Ustawodawca tym samy wyraźnie wykluczył możliwość złożenia przez przedsiębiorców wniosków o zmiany w innej formie jak tylko za pośrednictwem dedykowanego do tego systemu. Wnioski składane przez przedsiębiorców po 1 lipca 2021 r. w formie papierowej będą przez sądy zwracane jako złożone w nieprawidłowej formie.
Katalog e-usług związanych z rejestrem to:
– składanie elektronicznych wniosków o wpis lub zmianę wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS;
– składanie pism procesowych do sądu rejestrowego;
– zgłaszanie dokumentów finansowych do RDF;
– elektroniczna korespondencja z sądem rejestrowym;
– przeglądanie elektronicznych akt rejestrowych podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS;
– udostępnianie informacji o podmiocie wpisanych do KRS.
Do korzystania z nowego e-KRS służą dwa portale Ministerstwa Sprawiedliwości, a mianowicie:
Portal Rejestrów Sądowych: https://prs.ms.gov.pl oraz
Repozytorium Akt Rejestrowych, https://rar.ms.gov.pl
Wykorzystanie nowych funkcjonalności wymaga aktywacji profilu osoby fizycznej składającej podpisy w imieniu przedsiębiorcy we wspomnianym Portalu Rejestrów Sądowych. Podpisy elektroniczne pod dokumentami składać będzie można z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub za pośrednictwem Profilu Zaufanego (ePUAP).
Jak podaje Ministerstwo Sprawiedliwości: „W toczących się postępowaniach wymiana korespondencji (wszelkie wezwania, zarządzenia i postanowienia) między sądem a przedsiębiorcą będzie następowała za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Również orzeczenia kończące postępowanie będą wydawane i doręczane w postaci elektronicznej.” Zaoferowany przedsiębiorcom system ma działać intuicyjnie. Złożenie wniosku za pośrednictwem systemu teleinformatycznego ma być łatwiejsze niż wypełnienie papierowych formularzy. Portal zawiera szereg podpowiedzi, np. możliwość wyboru opcji z listy. Nie pozwala na pozostawienie pustych pól, których wypełnienie jest obligatoryjne.
Docelowo w wersji online działać ma również czytelnia akt KRS. Dla każdego zainteresowanego za pośrednictwem portalu, udostępnione zostaną bezpłatnie akta rejestrowe przedsiębiorcy z wszystkimi dołączonymi do nich dokumentami.
Czas pokaże jak szybko przedsiębiorcy przystosują się do nowej rzeczywistości.