Kradzież pieniędzy z konta

KANCELARIA PIROŻEK & PIROŻEK

Przestępstwa oszustwa bankowego i nieautoryzowane transakcje z roku na rok stają się coraz bardziej powszechne. Klienci banków zagrożeni są nie tylko w Internecie. Coraz częstsze są również ataki za pośrednictwem rozmowy telefonicznej, toteż szerzenie wiedzy i edukacja na temat sposobów kradzieży pieniędzy, a także ochrony konta bankowego to jedyny sposób na zabezpieczenie przed oszustami.

Specjaliści z zakresu prawa bankowego

Kradzież pieniędzy z konta – na czym polega?

Kradzież pieniędzy z konta bankowego polega na dopuszczeniu do sytuacji, w której za sprawą nieautoryzowanej transakcji dochodzi do utraty pieniędzy z konta bankowego. Skutkiem takiej sytuacji jest pozbawienie ofiary dużej kwoty gotówki, która nierzadko stanowi jedyne oszczędności właściciela konta. Sposobów jest wiele, w dalszej części artykułu postaramy się przybliżyć najpopularniejsze z nich. Skala problemu z roku na rok coraz bardziej się powiększa. Według danych Głównej Komendy Policji w 2020 roku zgłoszono prawie 7 tysięcy oszustw dotyczących bankowości elektronicznej. To wzrost aż o 100 % względem roku 2018.

Jak dochodzi do kradzieży pieniędzy z konta?

Fałszywe smsy, linki do płatności, wyłudzenia kodów Blik. Obecnie możliwości jest coraz więcej, a przestępcy internetowi są kreatywni, każda kolejna metoda jest lepsza i skuteczniejsza od poprzedniej. Poniżej przedstawimy najczęstsze metody kradzieży pieniędzy.

 

Phishing – fałszywe strony bankowe

Phishing to atak cybernetyczny polegający na podszywaniu się atakującego pod stronę banku, w którym prowadzony jest rachunek bankowy. Strona do złudzenia przypomina oryginalną witrynę, a jedyną różnica jest adres WWW. Jeśli ofiara się nie zorientuje, będzie próbować zalogować się do bankowości internetowej, a wtedy złodziej przechwyci login oraz hasło, który wykorzysta do przeprowadzenia nieautoryzowanej transakcji.

Konsultant bankowy – vishing

Vishing to odmiana Phishingu. Również polega na wyłudzeniu danych, jednak w tym przypadku kradzież pieniędzy odbywa się podczas rozmowy telefonicznej. Najczęstszym w ostatnich czasach sposobem jest telefon złodzieja wykonany za pośrednictwem bramki internetowej. Podczas rozmowy zgłasza podejrzenie nieautoryzowanych transakcji , prosi o weryfikacje i uwierzytelnienie danych ofiary lub założenie nowego konta celem zabezpieczenia pozostałych środków. Złodziej jest bardzo wiarygodny, najczęściej posiada dane ofiary uzyskane wskutek ataku na dane przetwarzane przez sklepy internetowe.  

Link do płatności na portalu ogłoszeniowym

Jedna z najbardziej popularnych metod oszustwa, w której często uczestniczą zagraniczni złodzieje. Metoda jest prosta, a za jej pomocą dochodzi do wyłudzenia danych karty kredytowej i loginów do bankowości elektronicznej. Podobnie jak w przypadku Phishingu i tutaj do utraty danych dochodzi za pomocą stworzonego przez hakera formularza, który do złudzenia przypomina popularne serwisy płatności internetowej.

Kod Blik

Karty płatnicze od lat pozwalają na dokonywanie operacji za pomocą tzw. zbliżenia lub przesłania kodu blik. Za sprawą tej metody złodzieje wchodzą w posiadanie kodu wygenerowanego, a po jego uzyskaniu oczekują potwierdzenia płatności za pomocą aplikacji. Najczęściej dochodzi do tego za sprawą włamań na portale społecznościowe, gdzie oszust rozsyła wiadomości do ofiar jako ich znajomy w potrzebie, któremu trzeba przekazać pieniądze za pomocą kodu blik. Wówczas złodziej wypłaca kodem blik pieniądze z bankomatu, a po akceptacji przelewu z poziomu telefonu komórkowego pieniądze zostają wypłacone złodziejowi.

SMS kwarantanna

Prawdziwy hit ostatnich czasów, pojawiający się z każdą nowa falą zachorowań. Polega na przesłaniu do ofiary SMSa nakłaniającego do zainstalowania aplikacji, która znajduje się pod linkiem przesłanym w wiadomości. Po ściągnięciu oprogramowania zainstalowany zostaje wirus, który umożliwi kradzież pieniędzy za pomocą dostępu do aplikacji bankowej zainstalowanej na smartfonie. W szczególności uważnie i niezbyt ufnie do takich wiadomości powinni podchodzić posiadacze oprogramowania Android.

Co zrobić gdy padłeś ofiarą kradzieży z konta bankowego?

Jeśli padłeś ofiarą kradzieży pieniędzy z konta przede wszystkim nie panikuj! Zachowaj spokój i trzeźwe myślenie, to pomoże Ci zareagować szybko i skutecznie zablokować atak złodzieja.

Gdzie zgłosić kradzież pieniędzy?

Po zorientowaniu się, że doszło do nieautoryzowanej transakcji należy skontaktować się z bankiem spróbować wycofać wychodzącą transakcję, złożyć reklamację i zablokować dostęp do pieniędzy z konta. Tylko wówczas pokrzywdzony ma możliwość odzyskania swoich oszczędności.

Oprócz tego należy pamiętać, że wiele ze sposobów kradzieży wyczerpuje znamiona art. 279 § 1 Kodeksu Karnego tj. kradzieży z włamaniem. Dlatego niezwłocznie po zablokowaniu konta bankowego i kart płatniczych należy poinformować organy ścigania.

Cała procedura zgłoszenia oszustwa powinna zostać wykonana jak najszybciej, zwłoka może skutkować definitywną utratą oszczędności.

Czy da się odzyskać skradzione pieniądze?

Po ataku hakerskim istnieje możliwość odzyskania oszczędności. Podmiotem odpowiedzialnym w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji jest bank. Taki obowiązek nakłada na niego artykuł 46 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych, zgodnie z którym dostawca płatnika niezwłocznie, nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji zwraca płatnikowi kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej.

Do stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji nie dojdzie gdy dostawca ma uzasadnione i udokumentowane podstawy aby podejrzewać oszustwo i poinformował o tym odpowiednie organy ścigania.

Choć przepisy ustawy o usługach płatniczych są przejrzyste, to banki nierzadko odrzucają reklamację, argumentując to rażącym niedbalstwem klienta, wówczas droga nie zostaje zamknięta, ale wymaga ingerencji sądu.

Wytoczenie powództwa cywilnego przeciwko bankowi to proces, w którym trzeba udowodnić, że bank nie zachował należytej staranności aby zapewnić dostateczne bezpieczeństwo pieniędzy. Wówczas sąd zbada również zachowanie klienta banku.

Czym jest rażące niedbalstwo?

Rażące niedbalstwo to klauzula generalna, na którą powołują się banki w przypadku odmowy zwrotu skradzionych pieniędzy. Za jej pomocą przypisują winę za kradzież klientowi, który stracił oszczędności za sprawą dopuszczenia do nieautoryzowanej transakcji płatniczej umyślnie lub bezmyślnie.

Rażącego niedbalstwa można doszukiwać się w każdym zachowaniu, które odbiega od przyjętych norm i zasad. Najczęściej będą to działania lekkomyślne lub łatwowierne.

Kradzież pieniędzy – jak się przed tym uchronić?

Obecnie UOKiK planuje weryfikację zabezpieczeń pieniędzy klientów banków za sprawą sprawdzenia mechanizmów autoryzacji a także sytuacji, w których banki nie uwzględniają reklamacji. Jednak pomimo analizy zabezpieczeń klienci banków powinni sami z siebie wdrożyć środki bezpieczeństwa, które uchronią ich przed stratą pieniędzy.

W szczególności należy pamiętać, aby nikomu nie podawać numeru karty i kodu CVV, które wspólnie umożliwiają obciążenie dowolną kwotą karty płatniczej. Ponadto nie należy klikać w żadne linki otrzymywane za pomocą SMS lub innych komunikatorów internetowych.

Ostrożnie należy podchodzić również do połączeń od osób podających się za konsultantów bankowych lub organy ścigania. W tym celu warto weryfikować informację, starać się oddzwonić na numery podane na oficjalnych stronach banków lub innych instytucji i zapytać czy faktycznie doszło do sytuacji opisanych przez konsultanta.

Trzeba pamiętać, że problem z przestępczością internetową i bankową z roku na rok rośnie i ciężko z nią walczyć gdyż sprawcy są kreatywni i posiadają umiejętności manipulatorskie. Jedynym sposobem na uchronienie się przed kradzieżą pieniędzy z konta bankowe jest zachowanie szczególnej uwagi i ograniczonego zaufania w stosunku do wszelkich sytuacji, które determinują wykorzystanie danych umożliwiających skorzystanie z bankowości internetowej lub numeru karty płatniczej.