Kradzież pieniędzy z konta: Nieautoryzowane transakcje płatnicze w dobie pandemii

utworzone przez | Lis 18, 2020 | Aktualności, Nieautoryzowane transakcje, Oferta, Polecane publikacje, Prawo bankowe

Z doniesień prasy specjalistycznej wynika, że rynek branży e-commerce w Polsce za 2020 r. wynosi aż  100 mld złotych. Natomiast zgodnie z prognozami Ministerstwa Finansów rynek co roku będzie się zwiększał o około 20%.  Oznacza to, że Polacy coraz częściej i chętniej dokonują zakupów w Internecie. Wiąże się to również z niebezpieczeństwem oszustwa i przejecie przez złodziei dostępu do naszego rachunku bankowego i wyprowadzenia z niego znacznej sumy pieniędzy. Czy rzeczywiście jest się czego bać?

Złodziej nie śpi w czasie pandemii

Zamknięcie galerii handlowych oraz nieustannie zmieniająca się sytuacja epidemiologiczna doprowadziła do tego, że jesteśmy zmuszeni dokonywać najrozmaitszych zakupów w sklepach internetowych. Aktualnie za pomocą Internetu możemy zakupić dowolny produkt czy usługę. Taki stan rzeczy niestety bardzo sprzyja oszustom internetowym.

Z danych przedstawionych Rzecznikowi Finansowemu wynika, że do banków miesięcznie trafia około 15-18 tyś. reklamacji dotyczących nieautoryzowanych transakcji. Natomiast z relacji i analiz banków wynika, że największy wzrost aktywności złodziei internetowych miał miejsce w okresie od kwietnia do maja 2020 roku, co oznacza wzrost aż o 40% w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2019 r.

Z powyższego wynika, że wraz ze wzrostem zainteresowania handlem w Internecie wzrasta jednocześnie liczba oszustw internetowych.

Zachowaj ostrożność

Dokonując zakupów w Internecie należy zachować szczególną ostrożność. Nie należy klikać na podejrzane linki pochodzące z niewiadomego pochodzenia. Zakupów najlepiej dokonywać na stronach znanych i zaufanych sprzedawców oraz pod żadnym pozorem nie udostępniać nikomu danych do lokowania w bankowości internetowej.  Hasło i login przechowywać w bezpiecznym miejscu. Nie można również zapominać o zainstalowaniu dobrego programu antywirusowego, zarówno na telefonie jaki i na komputerze.

Co zatem zrobić, gdy padło się ofiarą oszustwa

Przede wszystkim należy zachować spokój i zimną krew. Negatywne emocje na pewno nie będą dobrym doradcą, a tylko spotęgują stres związany z nieautoryzowaną transakcją płatniczą i utratą pieniędzy.

W pierwszej kolejności, gdy zorientujemy się, że z naszego konta zostały wyprowadzone środki i pieniężne powinniśmy zgłosić oszustwa na Policji. Następnie należy udać się do Banku, z którego konta straciliśmy pieniądze i złożyć stosowną reklamację wraz z żądaniem zwrotu utraconych środków.

Warto pamiętać, że bank zgodnie z obowiązującym prawem ma obowiązek niezwłocznego zwrotu utraconej kwoty, a gdy korzystasz z rachunku płatniczego, bank ma obowiązek, przywrócić obciążony rachunek płatniczy do stanu, jaki istniałby, gdyby nie miała miejsca nieautoryzowana transakcja płatnicza. W przypadku nie uznania przez bank reklamacji i odmowy zwrotu utraconych środków pieniężnych, warto udać się do adwokata specjalizującego się w dochodzeniu roszczeń z tytułu nieautoryzowanych transakcji płatniczych.

Rafal Kirsch

Rafal Kirsch

Author

Uczestnik programu Erasmus na Wydziale Prawa Univrsidad de Valladolid. Pierwsze doświadczenia w pracy prawnika zdobył już na studiach odbywając liczne praktyki w renomowanych kancelariach adwokacko-radcowskich. Po studiach odbył aplikację komorniczą organizowaną przez Izbę Komorniczą w Katowicach zakończoną egzaminem komorniczym w 2014 r. Ze względu na wieloletnie doświadczenie zdobyte w kancelarii komorniczej specjalista z zakresu postępowania egzekucyjnego.

0 komentarzy