Z doniesień prasy specjalistycznej wynika, że rynek branży e-commerce w Polsce za 2020 r. wynosi aż 100 mld złotych. Natomiast zgodnie z prognozami Ministerstwa Finansów rynek co roku będzie się zwiększał o około 20%. Oznacza to, że Polacy coraz częściej i chętniej dokonują zakupów w Internecie. Wiąże się to również z niebezpieczeństwem oszustwa i przejecie przez złodziei dostępu do naszego rachunku bankowego i wyprowadzenia z niego znacznej sumy pieniędzy. Czy rzeczywiście jest się czego bać?
Złodziej nie śpi w czasie pandemii
Zamknięcie galerii handlowych oraz nieustannie zmieniająca się sytuacja epidemiologiczna doprowadziła do tego, że jesteśmy zmuszeni dokonywać najrozmaitszych zakupów w sklepach internetowych. Aktualnie za pomocą Internetu możemy zakupić dowolny produkt czy usługę. Taki stan rzeczy niestety bardzo sprzyja oszustom internetowym.
Z danych przedstawionych Rzecznikowi Finansowemu wynika, że do banków miesięcznie trafia około 15-18 tyś. reklamacji dotyczących nieautoryzowanych transakcji. Natomiast z relacji i analiz banków wynika, że największy wzrost aktywności złodziei internetowych miał miejsce w okresie od kwietnia do maja 2020 roku, co oznacza wzrost aż o 40% w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2019 r.
Z powyższego wynika, że wraz ze wzrostem zainteresowania handlem w Internecie wzrasta jednocześnie liczba oszustw internetowych.
Zachowaj ostrożność
Dokonując zakupów w Internecie należy zachować szczególną ostrożność. Nie należy klikać na podejrzane linki pochodzące z niewiadomego pochodzenia. Zakupów najlepiej dokonywać na stronach znanych i zaufanych sprzedawców oraz pod żadnym pozorem nie udostępniać nikomu danych do lokowania w bankowości internetowej. Hasło i login przechowywać w bezpiecznym miejscu. Nie można również zapominać o zainstalowaniu dobrego programu antywirusowego, zarówno na telefonie jaki i na komputerze.
Co zatem zrobić, gdy padło się ofiarą oszustwa
Przede wszystkim należy zachować spokój i zimną krew. Negatywne emocje na pewno nie będą dobrym doradcą, a tylko spotęgują stres związany z nieautoryzowaną transakcją płatniczą i utratą pieniędzy.
W pierwszej kolejności, gdy zorientujemy się, że z naszego konta zostały wyprowadzone środki i pieniężne powinniśmy zgłosić oszustwa na Policji. Następnie należy udać się do Banku, z którego konta straciliśmy pieniądze i złożyć stosowną reklamację wraz z żądaniem zwrotu utraconych środków.
Warto pamiętać, że bank zgodnie z obowiązującym prawem ma obowiązek niezwłocznego zwrotu utraconej kwoty, a gdy korzystasz z rachunku płatniczego, bank ma obowiązek, przywrócić obciążony rachunek płatniczy do stanu, jaki istniałby, gdyby nie miała miejsca nieautoryzowana transakcja płatnicza. W przypadku nie uznania przez bank reklamacji i odmowy zwrotu utraconych środków pieniężnych, warto udać się do adwokata specjalizującego się w dochodzeniu roszczeń z tytułu nieautoryzowanych transakcji płatniczych.